Ytre Lahell

Ligger fint med sjøen, men har naboutfordringer. Det fineste med Ytre Lahell er beliggenheten ved sjøen som gir fine omgivelser kombinert med endel fine ruter opp til grad 7 og litt hardere. Det er også en lang sesong med mye sol, så det kan ofte klatres der tidlig på vinteren før mange andre streder har tørre klipper. Men det er viktig å oppføre seg rolig og diskret, da dette er det eneste feltet i området med adkomstproblemer. En hyttenabo er svært tydelig på at det ikke er ønskelig med klatring, fordi det blant annet har vært mye støy og lignende fra klatrere og andre som er blitt tatt for å være klatrere. Også parkeringen er svært sårbar, så parker for all del ikke overfor klippen ved veien, og bruk helst ikke stien ned derfra heller. Klubben har god dialog med grunneier, men det har vært vanskelig å finne gode løsninger med hyttenabo. Det ser ut til at den beste løsningen er å bruke området lite, opptre mest mulig diskret og unngå bråk, bål, søppel og annen strandbruk kombinert med klatring.

Veggen ved veien, hvor man altså ikke må finne på å parkere, byr også på noen skikkelige godbiter.

Adkomst

Fra Drammen sentrum følg skilting mot E134 mot Drøbak, enten man tar av fra E18 eller stor rundkjøring på Brakerøya (ved CC kjøpesenter). Følg E134 ut forbi Gullaug-feltet og Lahell, og ta til høyre i rundkjøring til Hyggen og Klokkarstua. Veien følger en slak venstrekurve som går over i høyrekurve, og ta inn første til høyre ved fotgjengerovergang ned grusvei. Parker på p-plass i bunnen av bakken rett før moloen over til Lahellholmen.

For å komme til klatrefeltet, gå opp til hovedveien, og fortsett videre langs gang-/sykkelsti mot enden av denne ved verksted. Gå over veien rett i forkant av en lomme på høyre side av veien, og ta inn ved postkassestativ. Ta umiddelbart av på sti på venstre hånd og følg denne opp til toppen av en klippeformasjon. Stien fortsetter ned brutt parti i venstre kant av klippen (sett ovenfra) og til slutt leder denne til et amfi hvor venstre halvdel av klippen befinner seg.

Endringer

I Drammensgranitt 2023 er det feil nummerering i en av skissene for sjøveggen. Her er korrigert skisse.

Om du finner feil på disse sidene eller i Drammensgranitt 2023, gi oss beskjed via dette skjemaet.
Meld inn nye ruter via dette skjemaet.