Hyggen vest

«Østlandets ubestridte tradmekka», «Det er ingen mening i å dra til Bohuslän før du har klatret alle rutene på Hyggen Vest». Lovordene er mange om dette skogbergets riss og rene linjer. En av de største klippene og med ruter opp til drøye 30 klatremeter og godt over 100 ruter. Granskogen under har sørget for en myk, barnevennlig flate langsmed klippen, som er 180 m bred. Feltet er derfor svært familievennlig og blir mye brukt til kursvirksomhet. Bekken man passerer rett under klippen gir tidvis mulighet for vannpåfyll og barnelek. På toppen av berget er det flott overnattingsmulighet med utsikt over Drammensfjorden og sørover Hurumhalvøya.

Adkomst

Fra fellesparkeringen for Hyggenfeltene følg Allegodtveien videre oppover i 400 m til skarp høyresving. Ta turveien til venstre, og følg tursti skiltet Muserud rett opp bakken i cirka 200 m. Ta av på sti til høyre markert med liten varde. Stien kommer opp innunder Stihlveggen, ved ruta Squirrel Quarrel og Svanger. Føreren beskriver rutene fra venstre til høyre på hovedveggen. For å komme til rampa gå til høyre og følg rampa tilbake til venstre. Det er to ruter til venstre i skogen før man tar av fra stien og går opp til klippen.

Endringer

Om du finner feil på disse sidene eller i Drammensgranitt 2023, gi oss beskjed via dette skjemaet.
Meld inn nye ruter via dette skjemaet.